Slik jobber vi

For å være helt ærlig kan det være ganske krevende å jobbe så tett oppå hverandre daglig i et så stort prosjekt som Qoalafied er. Vi bruker utallige timer med hverandre, samme rom, samme bord, samme bil, samme prosjekt, hver dag, hver måned de siste fem månedene. Stort sett all fritid har gått til dette prosjektet. Men vet du hva? Det funker sømløst for oss, og her er hvordan!

Inspirasjon

Uten inspirasjon hadde prosjektet vært dødt fra dag en. Inspirasjon er drivkraft nummer én. Enda viktigere er at vi begge har de samme målene. Ofte lar vi inspirasjonen løpe løpsk, og uansett idé som kommer ut av inspirasjonen så er vi påpasselige med å ikke si «det går ikke».  Vi undersøker om det faktisk er mulig å gjennomføre idéen, og om vi begge føler det stemmer så implementerer vi idéen i prosjektet. Dette fungerer så bra fordi vi begge har en gjensidig forståelse av idéen, og arbeidet som kreves for å undersøke om den er implementerbar. Noen ganger tar det kun få minutter å finne ut av ting, andre ganger flere dager. Vi lister opp «pros» and «cons» og tar en beslutning i lag.

Arbeidsflyt

Vi lager en arbeidsplan til oss selv basert på hva vi mener burde gjøres først, noen ganger går flere prosesser samtidig. Vi har f.eks ett overordnet mål for måneden, en eller flere for hver uke og så daglige mål som vi har mentalt i toppetasjen. De mest travle dagene går det en god del post-it lapper.

Januar og Februar var «Webside, Sosiale Medier og Prosjekt-beskrivelse». Målet var å ha ferdig hjemmeside, sosiale medier og innhold på alle platformer samt logo og design, før Februar var over. Mars blir brukt på å lære oss å skape, lage, filme og publisere materiale i film, foto og bloggformat. Hver uke og dag hadde vi delmål som stort sett ble oppfylt.

Dette kan virker som dette er lite effektivt, men arbeidsflyten er tilpasset av i begge jobber full jobb ved siden av. Samtidig skal ha tid til familie og andre aktiviteter. Mest av alt fungerer en slik arbeidsflyt veldig bra for inspirasjonen.

I retrospekt ser vi at mesteparten av prosjektets progresjon viser seg på nettsiden med hvor langt vi har kommet med planleggingen. Vi har jo tross alt skrevet ned alt som er planlagt for hvert land på websiden. Dette fungerer faktisk som en huskelapp.

1+1 = 3

Denne formelen baserer seg på studier som tar for seg «TEAM» effektivitet mot «GRUPPE» effektivitet. Kort fortalt har Team (gruppe av 3 – 6 personer) større effektivitet enn en gruppe (2 til 10) har. Bakgrunnen er at i Team har alle samme mål, kan ta over rollene for hverandre og utfyller hverandre på en slik måte at effektiviteten er høyere.

Nå er ikke jeg og Therese et Team per definisjon, men det føles slik mange ganger. Vi er veldig heldige at vi har ganske lik smak, tanker rundt prosjektet og ikke minst samme motivasjon for målet. Det vil si at jeg trenger ikke bekreftelse fra Therese om de mindre eller middels store avgjørelsene, det samme går ande veien. Noen ganger føler jeg at vi er en og samme person. Du kan godt si at vi to, blir tre i effektivitet.

Hverandres roller

En viktig «greie» vi gjør i prosjektet er å gi hverandre roller basert på styrker, og hjelpe hverandre der vi begge kommer til kort. For eksempel. Therese er utrolig flink til å huske datoer, planlegge frem i tid og gjøre forarbeid på landene vi skal til. Med stort engasjement kan hun sitte mange timer å søke opp informasjon, tips og triks om landene vi skal til, finne bosted og aktiviteter. Dette gjør hun uten å måtte bruke alt for mye energi, hun er så motivert for å finne de beste løsningene at det går ikke lange tiden før vi har en grovskisse over destinasjoner.

Jeg derimot er litt mer teknisk og har også evnen til å se den store oversikten over hele prosjektet.  Der hun gjør grovarbeidet på bunn setter jeg sammen i puslespillet i helhet. Heldigvis er det motsatt i det tekniske hvor jeg gjør grovarbeidet og hun tar seg av helheten.

Det kan oppsummeres ved å si at jeg overser alt til flybilletten er bestilt, der tar hun over og gjør mikro og makro planleggingen på bunn-nivå. Så snus det på når det kommer til tekniske løsninger som utstyr og software. Der styrer hun sosiale mediaer mens jeg tar meg av mikro og makroprosesser tilknyttet alt det tekniske.

Lærer hverandre

Hva enn vi er gode på, lærer vi til den andre sånn at vi står sterkere i fremtiden med å kunne hjelpe hverandre når det trengs. På denne måten kan vi hver for oss perfeksjonere hva enn vi er gode på, for så å lære grunnbasisen og etterhvert mer avanserte teknikker til hverandre. Da står vi sterkere når det kommer situasjoner hvor vi har tidspress. Om jeg er ferdige med mine oppgaver, og vil hjelpe til med hennes. Så bør jeg vite hva jeg gjør.

Et godt eksempel er fotografering, filming og redigering. Jeg har flydd mye med drone, filmet og tatt bilder før. Jeg har lært opp Therese i bruk av drone, og software til å redigere i slik at hun er selvstendig når det kommer til bilderedigering og drone flyving. Da kan jeg fokusere på filmredigering.

Andre veien er Therese en kløpper på sosiale medier, og hun har full kontroll på stort sett alle platformene. Hun har lært meg en god del slik at jeg kan hjelpe til når hun har andre oppgaver i sving.

Sammen har vi lærer vi, og har lært en rekke ting ingen av oss er gode på. Bloggformatet og skriving, både på Norsk og Engelsk, har vi måtte lære oss, og fortsetter å lære oss, etterhvert som prosjektet går videre.

Hjelp fra andre

Langt oftere enn vi tørr å innrømme, må vi spørre andre om hjelp. Noen ganger fordi vi ikke har tid til å bruke timesvis på  å sette oss inn i små-detaljer, andre ganger fordi vi ikke har ressurser eller kunnskap nok til å ta avgjørelser selv. Derfor spør vi venner, bekjente og fagfolk som kan bistå oss med den informasjonen vi trenger til å ta en avgjørelse selv.

Etterhvert har vi skjønt at vi sakte men sikkert har bygd oss opp et nettverk av eksperter, og noen samarbeider vi så godt med at de er en viktig del av prosjektet. På mange måter har vi laget oss et lite «team». Som kan bistå oss når vi trenger det. De fleste får betalt for arbeidet. Det viktigste med dette at det frigjør mye tid til at vi kan drive på med det vi er gode på.

Eksempelvis kan ingen av oss tegne eller lage logo-materiale. Vi sendte over en Idé til Elisabeth Horne, som igjen har bistått med alt fra logodesign til en helhetlig profil. Skulle vi ha gjort dette selv hadde prosjektet halt ut uendelig, og resultatet hadde ikke blitt i nærheten av det samme.

By |2018-03-23T10:24:39+00:00mars 23rd, 2018|Alle, Oss|0 Comments

About the Author:

Therese & Tor is Qoalafied to travel. We collaborate on many blogposts to be sure that you get the quality reading you deserve. May it be animals, destinations or culture, be sure to know you get our point of view.

Leave A Comment